Як вчителю вибрати інтерактивний комплект під вимоги НУШ

Зараз гаряча пора закупівель до нового навчального року за реформою НУШ. Щодня наш тендерний комітет отримує безліч запитань стосовно вимог МОН, підбору обладнання, підготовки документів, проведення процедури та навіть оскаржень. 

Ми вирішили зібрати найпопулярніші з них і відповісти.

ВИМОГИ наказу МОН 574

А) Інтерактивна дошка:
– дошка прямої проекції з можливістю настінного кріплення;
– робоча поверхня білого кольору, тверда, зі спеціальним антиблисковим покриттям, стійким до ушкоджень, розрахована, зокрема, для письма на ній маркерами на водній основі;
– мінімальна діагональ 75. Розмір та аспектне співвідношення робочої поверхні дошки має збігатися з розміром та аспектним співвідношенням проекційного зображення проєктора;
– дошка повинна забезпечувати можливість управління контентом безпосередньо за допомогою дотиків пальців руки або стилуса/маркера;
– гарантія на дошку не менше 3 років
Б) Мультимедійний проєктор з короткофокусним об’єктивом:
– світловий потік не менше 3000 ANSI люменів;
– роздільна здатність проєктора повинна бути не менше XGA,
1024 × 768 пікселів, або WXGA, 1280 × 800 пікселів;
– ресурс роботи лампи не менше 5000 годин у стандартному режимі;
– проєктор повинен комплектуватись спеціальним підвісом,
який кріпиться безпосередньо над верхнім краєм інтерактивної дошки до стіни або до стелі;
– відстань від об’єктива проєктора до площини проекції не більше 1 м;
– довжина інтерфейсного дроту – не менша, ніж необхідна для підключення пристрою до ПК педагогічного працівника у місці його встановлення;
– гарантія на проєктор не менше 3 років;
– гарантія на лампу проєктора не менше 1 року або 1000 годин в робочому режимі
В) Базове програмне забезпечення для інтерактивної дошки та мультимедійного проєктора:
– для створення, перегляду та програвання інтерактивного навчального контенту;
– сумісне з операційною системою (далі – ОС) ПК педагогічного працівника
Г) Акустична система зовнішня або вбудована в проєктор (за потребою):
– потужність не менше ніж 10 Вт

Почнемо саме з підбору обладнання, з урахуванням вимог новітніх освітніх технологій і методів навчання

 Типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, затверджений наказом МОН № 574 від 29.04.2020.

Зазвичай інтерактивний комплект складається з: інтерактивна дошка, проєктор та ноутбук. За потреби та згідно з рекомендаціями МОН – акустична система потужністю від 10Вт. 

Звісно, ви можете обмежитися проэкційним екраном, замість інтерактивної дошки, але це позбавить вас можливості взаємодіяти з навчальним контентом.  А саме це є ключовим принципом реформи освіти. 

Обравши проекційну дошку замість інтерактивної, вчитель позбавляє себе відразу декількох можливостей. Взаємодіяти з навчальним матеріалом, проводити групову роботу (нагадаємо, що інтерактивна дошка підтримує від 10 одночасних дотиків), просто й легко зберегти результати роботи на уроці. 

Багатьох лякає фраза “самостійно розробляти інтерактивні уроки”. Можемо Вас запевнити – це просто. На вебінарах ми розповідали про роботу у деяких сервісах з програмного комплексу “Intboard Простір”. Це додаткове програмне забезпечення, яке безкоштовно надається до інтерактивних дошок та панелей INTBOARD. Воно постійно оновлюється та доповнюється новими сервісами. Зараз там 81 сервіс для вчителя з різних шкільних дисциплін і, навіть, є розділ для інклюзивної освіти.

Тут ви можете знайти вже готові уроки або ж створити власний. Показували як створювати комікси, вікторини, тести та кросфорди. Ми разом вчили українську мову за допомогою інтерактивного сервісу.

При виборі постачальника  обладнання, окремим пунктом радимо винести програмне забезпечення до інтерактивної дошки. На яких умовах надається: платно – безкоштовно, чи є пробний термін, підписка. Вчителі часто стикаються з проблемою, що перший рік використання програмного забезпечення оплатила держава, а далі це питання лягає на плечі вчителя. Тобто, він сам має знайти кошти на продовження ліцензії або шукати альтернативу. 

Тепер пропоную детально розглянути вимоги наказу МОН №574, щоб дотриматися їх при виборі інтерактивного обладнання.

Інтерактивна дошка:

  1. Технологія. Особливих вимог щодо технологій немає, але ми розповімо про те, які існують і в чому ключові відмінності. 
  • дошки з резистивною технологією – на таких дошках можна писати не лише маркерами, а й пальцем, указкою і т.д. Датчики, розташовані між шарами екрану, розпізнають дотик і передають інформацію про нього на комп’ютер. Дуже зручно – втрата маркера ніяк не відбивається на робочому процесі. До недоліків можна віднести, що сенсорна дошка вимагає дбайливого ставлення до поверхні саме через розташування датчиків.
  • дошки з електромагнітною технологією. Цей тип дощок передбачає використання спеціального електронного маркера. Оскільки торкатися дошки маркером не потрібно, вчитель може розташувати на ній плакат з потрібною інформацією і працювати поверх нього. Це зручно – до тих пір, поки маркер не згубиться, чи не буде захований учнями, охочими зірвати урок.
  • дошки з інфрачервоною технологією – принцип роботи заснований на тому, що інфрачервоні датчики дошки визначають положення маркера, пальця чи будь-якого непрозорого предмета.  
  • дошки з оптичною технологією – місцезнаходження маркера фіксується цифровими камерами і датчиками, інформація передається на комп’ютер. 

Останні дві технології найпоширеніші і найменш вибагливі у ході експлуатації. При виборі, радимо звертати увагу саме на ці дві технології.

  1. Робоча поверхня:  робоча поверхня білого кольору, тверда, зі спеціальним антивідблисковим покриттям, стійким до ушкоджень, розрахована, зокрема, для письма на ній маркерами на водній основі.

Керамічне покриття – це МАСТ ХЕВ для будь-якої інтерактивної дошки. Інакше, за рік роботи ви не впізнаєте свою дошку. Вигляд в неї буде як у антипригарної сковорідки, яку постійно шкрябали виделкою. Найкращим варіантом буде дошка з XPS покриттям.
Мінімальна діагональ 75″ – ця вимога виходить з стандартних розмірів класів та середньої кількості учнів. З досвіду можу сказати, що найбільш популярна діагональ 80”, хоча у нас є й дошка 77”.

   Мабуть, одне з найчастіших запитать, яке чують менеджери тендерного відділу: “4:3 чи 16:9?”. Гарні і ті і ті. Все визначає, для чого вам потрібна інтерактивна дошка. Якщо більше для перегляду відеоконтенту – обирайте 16:9. Якщо для роботи, то 4:3.  Якщо взяти дошки 4: 3 і 16: 9, у яких будуть рівні діагоналі, виявиться, що їх площа різна. Екран 4: 3 буде мати більше місця для роботи, ніж екран 16: 9.

  1. Управління. Дошка повинна забезпечувати можливість управління контентом безпосередньо за допомогою дотиків пальців руки або стилуса/маркера  – це для того, щоб не обмежувати роботу з дошкою. Навіть, якщо у вас немає маркера – це не повинно стати перепоною у роботі. 
  2. Швидкість та функціональність курсору. Це важливий параметр для адекватної роботи інтерактивної дошки. Він показує наскільки швидко датчики відреагують на ваш дотик до поверхні. Якщо обрати замалу швидкість, то доведеться рахувати до трьох, щоб ваша дія передалась на комп’ютер. Реакція системи без часової затримки – це приблизно 250 мілісекунд.

Про інтерактивну дошку обговорили ключові питання, тепер перейдемо до не менш важливої частини інтерактивного комплекту – проєктор. 

Найімовірніше, що при виборі проєктора вам доведеться з’ясувати чим відрізняються DLP та  LCD технології.

Так от, LCD-технології.

Даний тип проєкторів використовує ламповий метод, при якому біле світло посилається на комбінацію дзеркал. Ці гнучкі дзеркала і поділяють його на 3 колірні фракції: червоний, зелений і синій. Для кожного кольору в LCD-технології передбачена своя матриця, тому дуже часто така технології називається 3LCD. Після поділу на кольори із спектру, за допомогою призми всі кольори об’єднуються в зображення, яке налічує також кілька мільйонів квітів.

Технологія DLP являє собою цифрову обробку світла. І вона дещо інша, ніж LCD. На відміну від рідкокристалічних LCD-панелей, які пропускають світлові промені, DLP-кристал являє собою відбивну поверхню, яка складається з тисяч мікродзеркал. Кожне таке мікродзеркало є пікселем. У DLP-проекторі світловий промінь від проекційної лампи направляється на поверхню DLP-кристала. Кожне мікродзеркал керується окремо.

 Плюси технології DPL: дає гладке, кристально чисте зображення, дозволяє проектувати надшвидкі (16 мікросекунд час відгуку пікселя, що приблизно в 1000 разів швидше, ніж LCD проектори), плавні, без тремтіння зображення. Проектори менше і легше. Пікселі на зображенні менш помітні, ніж у LCD проекторів. Конструкція без фільтра забезпечує практично нульове технічне обслуговування. Велика економія коштів на технічне обслуговування і збільшений термін служби проектора знижують сукупну вартість володіння (TCO). Таким чином технологія DPL не є гіршою за LCD, а по деяким параметрам краща.

Світловий потік і контрастність: світловий потік не менше 3000 ANSI люменів; роздільна здатність проєктора повинна бути не менше XGA, 1024 × 768 пікселів, або WXGA, 1280 × 800 пікселів;

Щоб допомогти Вам зорієнтуватися у виборі потрібної моделі, наведемо наступну таблицю:


  Насправді, вибір яскравості проектора – це пошук компромісу. Справа в тім, що чим більш яскравим є зображення, що дає проектор, тим більш соковитими і насиченими є кольори, але меншою – контрастність. Відбувається це тому, що в основі контрастності лежить режим відтворення максимально глибокого чорного кольору, а світло – ворог чорного кольору. 

     Шляхом експериментів Ви визначите, що установити ідеальний контрастний режим у DLP-моделях вдається при яскравості 600-800 ANSI люмен

Ресурс роботи лампи  не менше 5000 годин у стандартному режимі

Справа в тому, що лампи проєкторів принципово відрізняються від звичайних освітлювальних ламп. Звичайна лампочка освітлення працює НЕ Втрачаючи яскравості і потім моментально згорає. Лампа проєктування не згорає моментально (!), А з самого початку плавно поступово втрачає яскравість. Цей процес повільного згасання є нескінченним. Саме цим процесом обумовлена така вимога. А ще хочемо нагадати, що СТРОК СЛУЖБИ ЛАМПИ означає, що через указану кількість годин ваш проєктор втратить 50% яскравості.

Кріплення:   проєктор повинен комплектуватись спеціальним підвісом, який кріпиться безпосередньо над верхнім краєм інтерактивної дошки до стіни або до стелі; відстань від об’єктива проєктора до площини проєкції не більше 1 м; довжина інтерфейсного дроту – не менша, ніж необхідна для підключення пристрою до ПК педагогічного працівника у місці його встановлення; 

Тип кріплення залежить від проєктору, який ви оберете – довгофокусний чи короткофокусний. Зараз коротенько про кожен з них поговоримо. 

Напевно, Ви бачили як в ході презентації людина, якій треба було наблизитися до екрану, частково перекриває собою промінь проєктора. Це доставляє відчутні незручності як глядачам, так і виступає, адже яскраве світло може тимчасово його засліпити. А причина в тому, що доповідач (а іноді і глядачі) зазвичай розміщуються між проєктором і екраном. Це класична ситуація, коли використовується довгофокусний проєктор. Тому ми взагалі не рекомендуємо його купувати для роботи в класі. 

Переваги короткофокусних проекторів стають очевидні відразу після включення. Завдяки розміщенню проєктора безпосередньо над інтерактивною дошкою, виключається випадкове перекривання ким-небудь частини світлового потоку, а також з’являється бажана «свобода маневру» при установці і настройці. Крім того, при зменшенні відстані від проєктора до екрану знижується розсіювання і відбивання світла від інтер’єру кімнати, що сприяє підвищенню яскравості і контрастності картинки. По суті, забезпечує більш високу якість зображення.

Як бачите, короткофокусний проєктор – це не примха, а необхідна умова для зручної роботи. 

Наступним важливим пунктом продуктивної роботи інтерактивного обладнання – є установка. 

Ось лише незначна частина проблем, з якими можна зіштовхнутися, коли інтерактивний комплект встановлюють не професіонали.


Базове програмне забезпечення для інтерактивної дошки та мультимедійного проєктора: для створення, перегляду та програвання інтерактивного навчального контенту 

На початку, ми вже трохи говорили про програмне забезпечення і, що потрібно пильно вивчати на яких умовах постачальник надає вам програмне забезпечення для роботи з дошкою. 

Зауважимо, що наші клієнти безкоштовно отримують 2 види програмного забезпечення. Базове – для використання елементарного функціоналу інтерактивної дошки та додаткове “Intboard Простір”. Це безкоштовна, автоматично оновлювана бібліотека інтерактивних онлайн сервісів. Тобто, якщо у вашому бюджеті вистачає коштів тільки на обладнання, то у разі вибору INTBOARD проблем чи додаткових витрат не буде. Ви зможете спокійно працювати з дошкою, використовувати готові уроки та створювати інтерактивний контент власноруч.

Акустична система зовнішня або вбудована в проєктор (за потребою):
потужність не менше ніж 10 Вт 

При оголошенні закупівлі мало хто звертає увагу на звук. Хоча – це одна із основних складових нормальної роботи на уроці. Дуже часто, стандартних динаміків проєктора чи ноутбука не вистачає для аудиторії і тоді доводиться підключати додаткові колонки. В 90% випадків – це дротові колонки, які розміщуються поруч або ж на робочому столі вчителя. І тут виникає відразу декілька негативних наслідків:

  • безпека дітей під загрозою, адже можна йти і перечепитися через провід і це додаткові елементи під напругою
  • цілісність самих колонок. Їх дуже легко одним необережним рухом скинути на підлогу.
  • щоб на задніх партах добре було чути, то доводиться додавати звуку, тоді починають скаржитися діти на перших партах, що занадто голосно. Замкнуте коло виходить.

Вихід з такої ситуації – бездротова колонка. Радимо розглянути акустичну систему NEOR SR100 Plus. По-перше – її потужність аж 40 Вт, що дає можливість використовувати її як на уроці, так і на урочистих заходах. По-друге: саундбар має компактні розміри, що дозволить його легко розмістити будь де. По-третє – підтримує бездротове з’єднання та має кріплення на стіну. Отже, розмістити його ви можете у будь-якій точці приміщення і це не викличе ніяких труднощів.

Ноутбук 

Вимоги до комп’ютерного обладнання, яким комплектуються навчальні кабінети і STEM-лабораторії, визначаються відповідно до Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2017 року № 1440

Основні параметри ноутбуків, на які потрібно звернути увагу:

  • Екран не менше ніж 14 дюймів, з роздільною здатністю не менше ніж 1920 x 1080;
  • тип матриці – IPS
  • об’єм пам’яті – не менше 4 GB для комп’ютера здобувача освіти та не менше 8 GB для комп’ютера педагогічного працівника

Порти: 

Вони потрібні щоб ви з легкістю могли підключити та активно працювати з декількома вдерелами інформації або системами вводу-виводу (монітори, клавіатури та інше). А також, щоб можна було повноцінно поєднувати роботу  на інтерактивній дошці зі змінними носіями інформації (простіше кажучи, щоб усе те, що зробили на дошці можна було зберегти відразу на флешку).

  • не менше ніж 2 порти USB Type A версії не нижче 3.0;
  • не менше ніж 1 порт USB Type C версії не нижче 3.0;
  • не менше ніж 1 Ethernet-порт (RJ-45); не менше ніж 1 порт VGA, або DVI, або HDMI, або mini-HDMI;
  • не менше ніж 1 порт для підключення гарнітури (роз’єм під штекер TRS 3.5 mm)

Клавіатура повнорозмірна, інтегрована у корпус (відокремлена (для учнів 1-7 класів), латинсько-кирилична, з нанесеними літерами латинського (US International) та українського алфавітів

Про те, як обирати обладнання відповідно з рекомендаціями МОН поговорили, дякуємо за увагу.

Якщо з’явилися питання чи потрібна допомога спеціаліста з тендерних закупівель ось номери, за якими можна зателефонувати 

(097) 038-29-48

(068) 382-63-58

І на останок, хочемо наголосити, що важливо при виборі постачальника звертати увагу на:

  • репутацію постачальника,
  • якість монтажу, 
  • якість комплектуючих для монтажу, 
  • кваліфікацію монтажників, 
  • наявність сервісної підтримки, 
  • наявність персоналу, який проводить навчання по користуванню,
  • надійність пакування під час доставки, 
  • вартість ліцензії на програмне забезпечення,
  • і головне – наскільки швидко реагують на ваше звернення.