Проблеми та перспективи використання штучного інтелекту в шкільній освіті
Дискусії стосовно штучного інтелекту не вщухають і досі. Особливо у сфері освіти. На ресурсі “Всеосвіта” знайшли статтю, про те, що вчителі англійської проти використання штучного інтелекту для вивчення іноземної мови. На думку вчителів, ШІ приносить більше шкоди у навчанні, ніж користі.
Регулярно проводяться опитування на цю тему і виявилось, що більшість вчителів використовують штучний інтелект для зняття адміністративного навантаження. І зовсім виключають його з підготовки до уроку та формуванню завдань. Пояснюють це тим, що таки підхід має безліч проблем: від мотивації учнів до відсутності емпатії та критичного мислення.
Виділили основні проблеми навчання з ШІ.
- Відсутність у ШІ людських емоцій та нездатність повністю сприймати мовленнєві нюанси. Наприклад, такі як гумор чи сум. Емпатія є невіднятним процесом навчання та порозуміння між учнями та вчителем. На ШІ розраховувати не можна, якщо мова про емоційну складову.
- Вчителі наголошують на зловживанні ШІ серед учнів. Де «живе» штучний інтелект? Переважно у гаджетах, які ускладнюють процес освіти, адже постійно відвертають увагу та провокують розсіяність сприйняття, а у деяких випадках навіть затримку розумового та мовленнєвого розвитку. Саме через ризик залежності, вчителі виступають за фільтрацію використання ШІ, адже без нагляду він може стати звичайною шпаргалкою, а не помічником.
- Відсутність мотивації вчитися. Соцмережі показують сучасним учням, що не потрібно сумлінно вчитися та всього досягати власним розумом, адже є гаджети та штучний інтелект. Автори дослідження стверджують, що головне питання, з яким стикаються вчителі — це відсутність мотивації вчити англійську, адже «ШІ може говорити за учня». Така тенденція призводить до зниження мотивації до навчання та впевненості учня у власних знаннях.
- У ШІ немає розуміння етичних норм (наприклад, використання діпфейків чи частин оголеного тіла), адже автоматика не несе відповідальності за цензурування та фільтр зображень чи текстів для дітей.
- ШІ позбавляє дітей розвитку уяви, критичного мислення, словесної творчості та мовлення.
- Будь-яку інформацію, отриману від людей, штучний інтелект вважає правдивою. Це призводить до того, що система надає некоректну інформацію (наприклад, про гендерні упередження чи застарілі стереотипи суспільства). ШІ, включно з ChatGPT, можуть бути використані для поширення дезінформації та пропаганди.
- Згенеровані ШІ тексти часто містять вигадані факти, що в результаті призведе до ситуації, коли людина не зможе відрізнити правду від брехні. Цитати відомих людей, біографія, історичні факти — згенеровані ШІ дані, які назавжди здатні спотворити правду.

Що ж можна сказати на захист сучасних технологій в освіті. Давайте спочатку розглянемо переваги ШІ для вчителів.
- Один з основних способів, яким ШІ може вдосконалити шкільну освіту, полягає в автоматизованій оцінці та навчанні. Системи засновані на ШІ можуть швидко оцінити рівень знань та навичок учнів, адаптувати навчальні програми до їхніх потреб та навіть надавати індивідуальні рекомендації для подальшого розвитку. Це дозволить кожному учневі навчатися власним темпом, уникати стресу від традиційних оцінок та створювати більш сприятливе навчальне середовище.
- Завдяки ШІ, можливо створити навчальні програми, які враховують індивідуальні потреби, стилі навчання та інтереси кожного учня. Алгоритми ШІ можуть аналізувати дані про здібності та вчити вчителів, як краще адаптувати свої методи навчання до потреб кожного учня. Це допоможе зробити навчання більш ефективним та забезпечить краще засвоєння матеріалу.
- Штучний інтелект також може збільшити інтерактивність та залучення учнів до навчального процесу. Він може бути використаний для створення віртуальних асистентів, які допомагатимуть учням з розв’язанням завдань, відповіданням на питання та надаватимуть додаткові пояснення. Це зробить навчання цікавішим та динамічнішим, залучаючи учнів до активної участі у процесі.
З усього прочитаного можна зробити висновок, що ШІ це як стажер з червоним дипломом на роботі. В теорії він усе знає, але наглядати за ним потрібно дуже пильно.