Як естонська система освіти стала найкращою в Європі. В чому її особливість

Після того як оприлюднили результати міжнародного дослідження PISA у 2018 році, в якому Україна взяла вперше участь, стало відомо кілька неприємних, але корисних фактів. Українська система освіти опинилась нижче в рейтингу за деяких інших країн-вихідців СРСР. Хороші новини в тому, що це дослідження дозволило МОН побачити конкретні недоліки нашої освітньої системи, в наслідок чого і почалися реформи.

В цій статті ми розглянемо освітню систему Естонії, топ в рейтингу PISA. 

Нагадуємо, PISA — це глобальне міжнародне дослідження шкільної освіти, в якому порівнюють знання учнів 15-ти років з таких компетентностей як: читацька (уміння і старанність до читання, розуміння та інтерпретація текстів), математика (вміння використовувати знання з математики у життєвих ситуаціях) та природнича(здатність до використання знань із природничих наук). Дослідження PISA проводять кожні 3 роки, але у 2021 році країни-учасники та організатори змушені були відкласти тестування на рік через пандемію.

Естонія займала двічі поспіль перше місце серед європейських країн. Як країні це вдалося і в чому особливість її шкільної освітньої системи? Нумо розбиратись. 

Новітні технології керують прогресом. 

Основна особливість цієї країни в масовому використанні цифрових технологій. У них одна з найбільш розвинених електронних шкіл. Довідку про лікарняний, оцінки, розклад уроків і важливі повідомлення батькам та учням завантажують в електронну програму. Та це не тільки в школі. В Естонії майже всі документи у той чи інший спосіб можна отримати за допомогою цифрових технологій.

Розподіл відповідальності

Все почалось з децентралізації та розподілення коштів на школи. 

Після розпаду СРСР Естонське правління не знало як правильно навчати дітей, тому дало свободу вибору самим школам. Частину витрат залишивши на собі, а частину —  переклавши на міські та сільські муніципалітети. При цьому держава дала повну свободу вибору, на що саме витрачати свою частину грошового вкладення в освіту муніципалітетам. 

Спочатку, здавалося, що свободи багато, але ні. Школи співпрацювали між собою, обмінювались досвідом і масово їздили в інші країни в пошуках нових освітніх впроваджень.

Більшу частину грошей витратили на освітні прилади та нові технології, тому зараз можна побачити в сільських школах старенький ремонт, дерев’яні вікна, але і інтерактивну дошку в кожному класі та QR коди з цікавими завданнями, розвішані на стінах, як плакати. 

Як думаєте, чи буде важливо учням колір стін чи як давно висять штори на вікнах в класі під час екзамену?

Відкритість і прозорість. 

Будь-хто може бачити куди були витрачені гроші школи, скільки учнів вчаться, якого рівня кваліфікації вчителі навчають та скільки учнів пішли зі школи до її закінчення. Кількість коштів виділених державою на школу на пряму залежить від кількості учнів, які в ній навчаються. Тому вчителі заохочені робити уроки цікавими та потрібними дитині в буденному житті. 

Інформація про учнів конфіденційна

Це означає, що доступ до своїх оцінок має тільки учень, його батьки та вчитель з конкретного предмета на певну оцінку. Ніхто інший не може бачити успішність дитини. Це допомагає учням зосереджуватись на собі та своїх уміннях, а не порівнювати себе з однокласниками. Такий підхід запобігає дискримінації учнів між собою. 

Вчителі молодшої школи самі вирішують чи потрібно їм оцінювати дітей балами. В основному, рекомендується словесне оцінювання, типу: “відмінно” або “потрібно ще трохи попрацювати”. Таке оцінювання краще і зрозуміліше учням. Воно спонукає їх до дій, бо в самій оцінці вже є відповідь, що робити далі.

Уроки

Починається навчання з семи років. 

Більшість уроків це розмови з вчителями, дискусії, постановка проблеми та спільний пошук її розв’язку. В постійному доступі у дітей знаходиться Google, де вони можуть шукати відповіді на свої запитання. Вчителі не забороняють використовувати інтернет, але і не дають готових рішень, вони тільки підводять учнів до знань. Навчають їх самостійно знаходити потрібну інформацію. Часто проводять уроки в парах та групами. Спільні проекти спонукають дітей до комунікації між собою та роботі в команді. 

У школах Естонії не чути дзвінків на урок і з уроку. Це пояснюється тим, що в кожної дитини є годинник і планшет, дзвінки їм просто не потрібні.

Навчання доступне всім

Безкоштовне навчання, харчування, медичні послуги, шкільний автобус та позакласні заняття. Все це оплачує держава і муніципалітети. А якщо раптом дитина “відстає” їй назначають додаткові заняття зі спеціалістом теж безкоштовно. Жодних репетиторів.

 Висновок

Освіта в Естонії на високому рівні не через великий бюджет держави чи супер талановитих дітей. Це все завдяки великій роботі над старою освітньою системою і пріоритет витрачання грошей саме на освітні технології, серед яких інтерактивні дошки у кожен клас та планшети для дітей, а також вміння йти в ногу з прогресом. 

Естонці вірять у свою освітню систему і знають, що вона їм стане у пригоді, адже на уроках усі заняття зводяться до вирішення складних життєвих ситуацій. 

А щоб ви бажали запозичити з освітньої системи Естонії? Можливо, варто розпочати з нового підходу до уроків за допомогою інтерактивних дошок чи мультимедійних панелей? 

Якщо ви готові втілювати рішення топової освітньої системи європи, зателефонуйте нам на номер телефону (098) 203-74-09